Para pembaca dikasihi sekalian, izinkan penulis untuk menyambung sembang santai kita berkaitan kertas-kertas kerja yang dibentangkan sempena World Tourism Conference 2013 baru-baru ini.
Untuk pengetahuan para pembaca sekalian, kertas-kertas kerja sempena persidangan ini dibahagikan kepada EMPAT (4) bahagian utama iaitu Beyond Mass Tourism, Innovative Marketing, New Directions for Tourism Product Development dan Boon or Bane of the Tourism Sector.
Sesi pertama iaitu Beyond Mass Tourism iaitu dengan sebanyak TIGA (3) kertas kerja telah dibentangkan iaitu:
1. Prospering with Higher Yield Markets oleh Mr Hermes Navarro del Valle, Advisor to Minister of
Tourism of Costa Rica.
2. Tourism Business Beyond Profits oleh Mr. Yoshiaki Hompo, Former Japan Tourism Agency
Commissioner.
3. Targetting for Less to Get More oleh Mr Thuji Dorji Nadik, Acting Managing Director Tourism
Council of Bhutan.
Sesi kedua pembentangan dengan tema Innovative Marketing diwakili oleh kertas-kertas kerja berikut iaitu:
1. Korea, Surfing on the Hallyu Wave oleh Mr. Charm Lee, CEO, Korean Tourism Organization
(KTO).
2. New Approaches in Technology oleh Mr. Rob Torres, Head of Travel, Google
3. Tourism and Mega Events oleh Mr. Christopher Rodrigues, Chairman, Visit Britain.
Sesi ketiga pula adalah New Directions for Tourism Product Development dengan kertas-kertas kerja berikut iaitu:
1. Scaling Up the Benefits of Homestay and Its Variants oleh Prof. Dr. Amran Hamzah, Universiti
Teknologi Malaysia.
2. Unlocking the Potential of Domestic Tourism-The Overlooked Sector oleh Mr. Chang Hongan,
Deputy Director General of Marketing and International Cooperation Department of China
National Tourism Administration.
3. Attracting Youths and Gen-Y Travellers oleh Mr. David Chapman, Director General, The World
Youth Student and Educationa Travel Confederation.
Sesi terakhir iaitu sesi keempat, Boon or Bane of the Tourism Sector diwakili oleh kertas-kertas kerja berikut iaitu:
1. Tourism and Mega Events oleh Dr. Shaun Vorster, Advisor to the Minister of Tourism of South
Africa.
2. Low Cost Carriers oleh Mr. Azran Osman Rani, CEO, Air Asia X.
3. Cruise Tourism oleh Mr. Kevin Leong, General Manager Asia Cruise Association-Regional
Perspective dan Mr. William Harber, Vice President of Market Development for Carnival Asia-
Global Perspektive.
Izinkan penulis untuk membuat rumusan mengenai hala tuju industri pelancongan secara global pada post yang akan datang. In Sya ALLAH.....
No comments:
Post a Comment