Wednesday 13 November 2013

World Tourism Conference 2013


Penulis dan rakan-rakan bersama Setiausaha United Nation World Tourism Organization

Bersempena Visit Malaysia Year 2014 yang akan berlangsung tidak lama lagi, penulis dan beberapa orang rakan telah dijemput oleh pihak Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia untuk bertugas sebagai salah seorang sukarelawan yang dikenali sebagai "Voluntourism".

Episod tugas kami bermula dengan mengikuti kursus "We are the Host" yang dianjurkan oleh pihak kementerian tersebut. Semasa dalam kursus ini kami diberi pendedahan dan input agar dapat mengaplikasikan perkhidmatan cemerlang kepada para delegasi terutamanya delegasi luar negara yang bakal berkunjung ke Malaysia sempena World Tourism Conference.

World Tourism Conference 2013 merupakan persidangan bagi tahun ketiga berturut-turut telah diadakan di Malaysia. Tahun pertama diadakan di Kuala Lumpur manakala tahun kedua Kota Kinabalu, Sabah telah terpilih sebagai venue pilihan.

Pada tahun ini, negeri Melaka Bandaraya Bersejarah bertuah sekali kerana terpilih sebagai penganjur bersama iaitu dengan Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia dan United Nation World Tourism Organization iaitu badan terbesar dunia dalam industri pelancongan peringkat global.

Persidangan yang berlangsung dari 21 hingga 20 Oktober 2013 baru-baru ini dihadiri lebih dari 50 delegasi luar negara. "Global Tourism: Game Changers and Pace Setters", tema persidangan pada kali ini dirasmikan oleh Timbalan Perdana Menteri Malaysia, Tan Sri Muhyddin Yassin.

Dalam ucapannya, Timbalan Perdana Menteri Malaysia menyatakan bahawa Malaysia mensasarkan sebanyak 28 juta pelancong antarabangsa berkunjung ke Malaysia dengan pendapatan perbelanjaan yang dikutip daripada pelancong sebanyak US23.4 billion pada tahun 2014.  


Persidangan pada kali ini agak menarik kerana berjaya mengumpulkan panel-panel hebat dari dalam dan luar negara termasuklah dari Jepun, Korea, Bhutan, Costa Rica dan banyak lagi. Penulis juga rasa amat bertuah kerana dapat menyaksikan pembentangan dari CEO Air Asia X, Tuan Azran Osman Rani dan Mr Rob Torres, Head of Travel, Google. In Sya ALLAH, dalam post seterusnya penulis akan kongsi pula tajuk-tajuk kertas kerja yang dibentangkan.

Walaubagaimanapun, suka penulis berkongsi di sini bahawa dengan bertugas sebagai voluntourism sempena persidangan ini dapat juga penulis meluaskan networking dalam bidang pelancongan dan yang lebih penting lagi dapat menimba ilmu secara percuma. Lupa pula penulis ingin beritahu bahawa penulis dan rakan ditugaskan sebagai "Rapporteur" iaitu jurulapor bagi pembentangan kertas-kertas kerja. Alhamdulillah, rezeki dan peluang keemasan yang sangat berharga bagi diri penulis. (Nota: gambar di atas adalah ehsan Chef Ed@Saudara Zahir bin Zainol.)

No comments:

Post a Comment