Wednesday 13 November 2013

Bencana di tanah tinggi Cameron

KEADAAN kawasan sekitar tebing Sungai Bertam dekat Ringlet, Cameron Highlands selepas dilanda banjir. - Foto Ikhwan Munir

"Banjir di Cameron Highlands - 3 Maut, Seorang Hilang" , itu merupakan tajuk akhbar 23 Oktober 2013 yang penulis petik dari laman web http://www.bharian.com.my/articles/BanjirdiCameronHighlands-3maut_seoranghilang/Article/ .

Terlebih dahulu penulis ingin merakamkan jutaan takziah kepada mangsa yang terlibat dengan bencana besar di Cameron Highland baru-baru ini. Penulis sendiri berasa benar-benar kehilangan, kerana tanah tinggi ini ibarat rumah kedua bagi penulis. Mana tidaknya, sebelum ini saban tahun dua hingga tiga kali penulis akan bercuti bersama ahli keluarga di sini.

Begitu juga dengan rakyat negeri Kelantan. Saban tahun, bersempena dengan sambutan Hari Keputeraan Sultan Kelantan, tanah tinggi Cameron akan dipenuhi dengan rakyat negeri Kelantan. Kewujudan jalan raya dari Lojing, Kelantan ke Cameron Highland memudahkan lagi mereka untuk datang bercuti menikmati udara segar di Cameron Highland.

Namun, walaupun penulis telah berhijrah ke Melaka Bandaraya Bersejarah, penulis pasti bahawa rakyat Kelantan juga mungkin menerima sedikit sebanyak tempias bencana yang melanda tanah tinggi ini. Penulis tidak pasti pula, lokasi percutian mereka pada tahun ini kerana Hari Keputeraan Kebawah Duli Yang Maha Mulia, Sultan Muhammad V disambut baru-baru ini pada 11 dan 12 November 2013 iaitu selepas berlakunya bencana di tanah tinggi ini.   

Baiklah, apa yang ingin penulis kongsikan di sini bukanlah mengenai aktiviti percutian rakyat Kelantan ke Cameron Highlands tetapi juga rasa sedih penulis kerana apa yang penulis khuatirkan selama ini akhirnya menjadi kenyataan.

Sebagai seorang yang telah mendapat pendidikan formal dalam bidang perhutanan, penulis sendiri berasa sedih dengan bencana yang melanda tanah tinggi ini. Kemusnahan yang berlaku di tanah tinggi ini merupakan kemusnahan agak besar yang memerlukan jangka masa agak panjang dan kos yang besar bagi proses pemulihan sumber alam semulajadi dan pembangunan semula penduduk yang tinggal di sana terutama sekali di sekitar Sungai Bertam.

No comments:

Post a Comment