Wednesday 17 July 2013

Fundraising dan Sponsorship

THINK EVENT, THINK BIG by Hazira Mohd Nasir.

Tagline di atas memberi impak besar kepada penulis dan anak-anak murid khususnya para pelajar Diploma Pengurusan Acara, Jabatan Pelancongan dan Hospitaliti, Politeknik Merlimau.

Setiap pengajuran acara, perlulah ditanam dalam diri untuk memberikan yang terbaik khususnya kepada para jemputan. Namun begitu, tidak dinafikan untuk memberikan yang 'HEBAT', memerlukan juga dana yang tidak kurang 'HEBAT'.

Justeru, dalam hal ini FUNDRAISING dan SPONSORSHIP memainkan peranan penting di dalam memastikan sesuatu acara itu dapat dilaksanakan dengan besar-besaran dan di akhir majlis semua pihak berpuas hati.

Alhamdulillah, selepas menyertai seminar yang dikendalikan oleh Cik Hazira Mohd Nasir ini, penulis sendiri turut membuka luas-luas pandangan dan pemikiran penulis terhadap bidang pengurusan acara. Barulah penulis faham dan mampu membezakan antara FUNDRAISING dan SPONSORSHIP.


FUNDRAISING

Secara ringkasnya 'fundraising' sinonim dengan istilah "menjana dana".

Fundraising merupakan sesuatu aktiviti keusahawanan samada berbentuk jualan produk atau perkhidmatan oleh pengajur acara bagi tujuan mengumpul dana bagi melaksanakan aktiviti atau acara yang telah dirancang.

Contoh yang biasa dilakukan adalah seperti jualan tiket masuk ke sesuatu tayangan ataupun persembahan kebudayaan. 

Satu lagi contoh yang sesuai adalah kempen kesedaran alam sekitar yang melibatkan sesi tandatangan oleh warga sesuatu institusi yang menyokong usaha pemuliharaan alam sekitar. Walaubagaimanapun, warga yang menyokong usaha ini perlu membayar sebanyak 50sen untuk menandatangani di atas banner yang disediakan oleh pengajur. 

Aktiviti-aktiviti lain fundraising adalah seperti jualan aiskrim, perkhidmatan mengemas rumah, perkhidmatan membasuh kereta, menjadi badut dan sebarang aktiviti lain yang kreatif dan menarik perhatian kumpulan sasaran.

SPONSORSHIP

Juga dikenali sebagai tajaan daripada pihak, ataupun suntikan modal dalam bentuk kewangan mahupun barangan dan perkhidmatan kepada penganjur majlis.

Perlu diingat di sini, penaja yang dicari seharusnya bersesuaian dengan acara yang ingin dilaksanakan. Misalnya aktiviti bersarapan di UPM yang diadakan sedikit masa dahulu. Penaja utama bagi acara ini adalah MILO. Berkaitan bukan, kesihatan dan kecergasan dikaitkan dengan minuman MILO.

Begitu juga dengan pertandingan Reka Fesyen, penaja yang berkaitan adalah syarikat perniagaan kain iaitu seperti Gullatis dan Jackel. Penaja lain yang berkaitan mungkin juga seperti produk kasut dan beg tangan dan juga tudung. Pertandingan ini sinonim dengan wanita, pihak pengajur wajar juga mencari penaja seperti produk kesihatan dan kecantikan, percutian dan perabot.


POTENSI PENAJA

Pihak-pihak yang berpotensi sebagai penaja adalah seperti berikut iaitu:
1.  Individu
2. Syarikat dan badan korporat
3. Agensi kerajaan
4. Pihak Industri dan Pertubuhan dalam Industri
5. Institusi Pendidikan.



SPONSORSHIP BENEFITS

Situasi di sini berupa 'win win situation' di mana kedua-dua belah pihak memperolehi keuntungan. Keuntungan tersebut adalah seperti berikut iaitu:

 

Kepada Acara (Bagi Pengajur Acara) 

1.  pelaburan kewangan oleh pihak penaja
2.  in-kind services
  • Karangkraf menaja majalah kepada para tetamu yang hadir
  • Syarikat Khalis iaitu pengeluar produk santan dari Kelapa Sawit menaja santan untuk     Pertandingan Memasak Bubur Lambuk Menara Kuala Lumpur juga dalam masa yang sama memberi minuman percuma cendol dan air bandung dari santan Kelapa Sawit juga turut menjual santan tersebut semasa pertandingan berlangsung
  • Semasa Pertandingan Memasak Bubur Lambuk juga syarikat pengeluar Ghee Blend menaja dalam bentuk in-kind iaitu meletakkan kereta antik Volkswagen di tapak pertandingan. Kereta tersebut dicat dan dilabel dengan jenama Ghee Blend, tin-tin Ghee Blend dihiasi mengelilingi kereta tersebut.

  • 3. Marketing and media expertise
    4. Event Brand Enhancement
    5. Product and Service Offers for Event Goers


     Kepada Perniagaan (Bagi Pihak Penaja)

    1.  Increase Brand Awareness
    2.  Brand Image Enhancement
    3.  Product Trial or Service Exposure
    4.  Sales or Hospitality Opportunities
    5.  Market Interactivity

    Jelas di sini bahawa bukan hanya Penganjur Acara sahaja yang memerlukan Pihak Penaja, bahkan Sponsorship juga merupakan salah satu dari kaedah pemasaran sesebuah syarikat mahupun organisasi di dalam memasarkan produk dan perkhidmatan masing-masing.


     

    EVENT CATEGORIES FOR BUSSINESS SPONSORSHIP

    1.  Acara Sukan
    2.  Aktiviti Kesenian dan Kebudayaan
    3.  Program Pendidikan
    4.  Pameran Perniagaan dan Persidangan
    5.  Some sponsors support events as part of their community profile



    CONTOH-CONTOH IN-KIND SPONSORSHIP dan FUNDRAISING

    Boleh dalam bentuk In-Kind Sponsorship atau Fundraising (pelajar sendiri menjadi badut)
    Artis membuat persembahan dalam masa yang sama membuka gerai jualan album
    Tajaan bahan memasak sempena Pertandingan Memasak Bubur Lambuk Menara Kuala Lumpur
    
    Tajaan gas memasak, apron dan topi oleh PETRONAS
    
    In-kind Sponsor Periuk dan Khemah oleh Masjid Kampung Baru

    
    Tudung juga boleh dijadikan sebagai In-kind sponsor hadiah kepada tetamu jemputan

    Artis menjadi duta sebagai tarikan utama sesebuah acara




    No comments:

    Post a Comment