Wednesday 13 February 2013

Apa itu Pelancongan?


   Penulis bersama rakan-rakan di stesen MRT Bugis, Singapura

Saya sangat pasti bahawa dalam kehidupan anda seharian, tidak lekang perkataan 'melancong' dari bibir kita semua. Misalnya sempena cuti perayaan Tahun Baru Cina baru-baru ini juga, penulis perhatikan bangsa selain daripada bangsa Cina turut mengambil kesempatan untuk pergi bercuti.

Kebanyakan rakan-rakan Facebook penulis, kebanyakannya mengambil kesempatan untuk bercuti ke Melaka dan Port Dickson.

Tidak kira samada makan angin ke destinasi terdekat mahupun tempat-tempat percutian yang agak jauh dari kediaman masing-masing. Perkataan 'Pelancongan' berkait rapat dengan aktiviti percutian yang dilakukan. Apa maksud 'Pelancongan' ataupun Tourism ya kawan-kawan sekalian?

Definisi Pelancongan

Berdasarkan United Nations World Tourism Organization (UNWTO), secara rasminya Pelancongan bermaksud "activities of persons traveling to and staying in places outside their usual environment for not more than one consecutive year for leisure, business, and other purposes."

Jelas di sini bahawa 'pelancongan' melibatkan 'perjalanan/pergerakan' dari suatu tempat ke tempat yang lain, destinasi yang dituju suasananya lain daripada kawasan kediaman dan melibatkan tempoh tidak lebih dari 1 tahun.

Jika lebih dari 1 tahun tempoh makan angin tersebut, nampaknya ia sudah jadi seperti individu tersebut telah bermastautin di tempat yang dilawatinya itu.


Sumber Rujukan:
Goeldner, C.R. & J.R. Brent Ritchie. (2009). Tourism-Principles, Practices, Philosophies. New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.

No comments:

Post a Comment