Wednesday 27 March 2013

Pengangkutan Udara

1.  Air/Udara

Jenis pengangkutan ini melibatkan kenderaan pengangkutan seperti helikopter, belon panas, kapal  terbang komersial, kapal terbang kecil. 


Medium Pengangkutan Utama

Penduduk dunia masa ini sangat bertuah kerana terdapat pelbagai pilihan untuk terbang di dalam  atau luar negara.  Masing-masing bebas untuk memilih jenis penerbangan mengikut citarasa masing-masing. Tawaran Low Cost Carrier/syarikat penerbangan tambang murah dengan harga menarik dan murah, membuka peluang kepada orang ramai untuk melancong ke luar negara. Hal ini disokong lagi dengan kempen-kempen pelancongan dalam dan luar negara seperti MATTA FAIR yang diadakan saban tahun.


 
Low Cost Carrier Terminal di Sepang

 Apabila kita berbincang mengenai pengangkutan khususnya pengangkutan udara, salah satu perkara yang perlu diketahui oleh para pembaca sekalian ialah airline alliance. Penulis memperolehi sedikit ilmu berkaitan dunia penerbangan ini semasa menyertai kursus Tempahan dan Tiketan iaitu ABACUS ASSET di Politeknik Muadzam baru-baru ini.

Suka saya sertakan di sini apa itu airline alliance yang saya petik daripada wikipedia, sekadar perkongsian untuk memudahkan pemahaman anda berkaitan istilah ini.
Penulis di Lapangan Terbang Antarabangsa Singapura


Airline Alliance

Berdasarkan wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Airline_alliance), An airline alliance is an agreement between two or more airlines to cooperate on a substantial level. The three largest passenger airline alliances are Star Alliance, SkyTeam, and Oneworld. Alliances also form between cargo airlines, such as that of WOW Alliance, SkyTeam Cargo, and ANA/UPS Alliance. Alliances provide a network of connectivity and convenience for international passengers and international packages. Alliances also provide convenient marketing branding to facilitate travelers making inter-airline codeshare connections within countries. This branding goes as far as to even include unified aircraft liveries among member airlines.

Malaysia Airlines System (MAS) sendiri baru sahaja menjadi ahli alliance iaitu Oneworld, salah satu alliance penerbangan terbesar di dunia. Apa rasionalnya menjadi ahli alliance penerbangan ini? Sudah tentunya untuk menyelaraskan fare price iaitu harga tiket penerbangan di kalangan ahli dan juga menyelaraskan jadual dan laluan penerbangan.

Mengikut perspektif penerbangan, dunia ini terbahagi kepada TIGA(3) bahagian utama iaitu TC1, TC2 dan TC3. TC1 terdiri daripada negara-negara yang terdapat dalam Benua Amerika,TC2 pula terdiri daripada negara-negara yang terdapat dalam Benua Afrika dan TC3 sudah tentunya negara-negara yang terdapat dalam Benua Asia.

Untuk lebih spesifik lagi, negara-negara yang terdapat dalam zon penerbangan TC1 iaitu negara di Benua Amerika adalah Argentina, Colombia, Chile, Equador, Peru, Brazil, Uruguay, Paraguay, Venezuela dan Pirates of Carribean iaitu kepulauan Haiti, Honduras dan Panama.

Benua Afrika yang terletak di zon penerbangan TC2 pula terdiri daripada negara-negara Eropah, Timur Tengah, Afrika dan HANYA DUA negara di Rusia iaitu Moscow dan St. Petersbrough.

TC3 sudah semestinya terdiri daripada negara-negara selain dari yang telah dinyatakan dalam TC1 dan TC2 iaitu negara-negara yang terdapat dalam Benua Asia.

 

Pengangkutan udara sebagai sumber rekreasi

Selain daripada berfungsi sebagai sumber pengangkutan utama, medium pengangkutan juga berfungsi sebagai alat rekreasi. Para pelancong misalnya berpeluang menyertai aktiviti rekreasi dengan mendaftar di pusat-pusat latihan penerbangan. Para pelancong boleh merasai sendiri pengalaman mengendalikan pesawat-pesawat ringan dibawah kelolaan dan kendalian jurulatih bertauliah. 

Pengangkutan udara sebagai tarikan utama pelancongan


Bukan hanya bertindak sebagai elemen pengangkutan utama dan bagi tujuan rekreasi, komponen pengangkutan udara juga boleh dijadikan daya tarikan utama pelancong ke sesuatu destinasi pelancongan. 

Pada masa ini misalnya sedang berlangsung dua acara besar berkaitan pengangkutan udara di Malaysia iaitu Pesta Belon Panas Antarabangsa Putrajaya 2013 dan LIMA  2013.

LIMA merupakan singkatan nama daripada Langkawi International Maritime and Aerospace berlangsung dari 26-30 Mac 2013 di Langkawi International Maritime & Aerospace Exhibition, Pulau Langkawi.


Bumi Mahsuri dihujani dengan pelbagai acara pertunjukan akrobatik dan pameran pengangkutan udara dan laut sepanjang acara antarabangsa ini mengambil tempat. Kebetulan pula bersesuaian pula dengan cuti persekolahan di negara ini, acara tahunan ini sudah pasti menggamit kedatangan ramai pengunjung ke Pulau Lagenda.


Penulis difahamkan juga bahawa lanjutan dari acara antarabangsa tersebut pada tahun ini, Changlun dilaporkan berpotensi sebagai hab utara bagi industri pembuatan aeroangkasa negara. Kawasan sedia ada pada masa ini adalah di Sepang dan Subang, Selangor.Untuk lebih lanjut bolehlah layari di http://www.lima.com.my.

Pada 28-31 Mac 2013 pula, bakal berlangsung Pesta Belon Panas Antarabangsa Putrajaya ke 5 iaitu 5th Putrajaya International Hot Air Ballon. Pesta ini juga melibatkan aktiviti rekreasi, dan terdapat pelbagai aktiviti sampingan yang boleh disertai oleh para pengunjung termasuklah aktiviti lasak, aktiviti keluarga dan fokus kepada kanak-kanak.  Maklumat lanjut berhubung acara ini boleh dilayari di www.myballoonfiesta.com

Sebelum penulis terlupa, ada satu lagi yang perlu anda ketahui dalam industri penerbangan udara antarabangsa iaitu The International Air Transport Association (IATA).

No comments:

Post a Comment